Namibia dag 1.

Även om  jag inte har någon internetuppkoppling på största delen av resan så ska jag försöka att skriva varje dag ändå och sedan får de publiceras när de finns tillfälle.
Nu ligger jag i sängen med sällskap av en kraftig huvudvärk. Inte så konstigt kanske med tanke på att jag gick upp kl 7 i går morse och förstås inte sovit en blund på planet och  klockan nu är 23.30 påföljande dag.
Dagen har varit riktigt intensiv. Vi landade på Namibias flygplats kl 5, en halvtimme före utsatt tid. När vi kom in i ankomsthallen så hittade vi ingen som tog emot oss. Men när vi en halvtimme senare hittade varandra så visade det sig att vi helt enkelt gått förbi varandra, för vår guide stod och väntade på oss troget där alla passagerare kom ut.
Vi packade in oss i minibussen och åkte för att hämta upp resten av vårt ressällskap. Tre av dem hade anlänt redan dagen innan och sov inne i Windhoek på Hilton Hotel.
Vi trodde att de skulle stå färdiga och vänta på oss när vi kom fram, men det visade sig att de låg och sov för de hade fått besked om att vi skulle komma kl 9. Nåväl, efter en fin frukostbuffé och ytterligare lite väntan på den sista deltagaren som redan varit ute några vekor i Afrika  och som övernattade på ett Guest house kom vi till slut iväg strax efter kl.9.
Det blev en lång resa i minibussen. Ett tag var det intressant att supa in omgivningarna men efter att guiden sagt att det nu inte skulle finnas så mycket intressant att se på ett tag så passade vi nog alla på att blunda ett tag.
någonstans på vägen stannade vi på en trevlig restaurang som ägdes av en Schweizisk man och åt en väldigt god lätt lunch.
Väl framme vid vår lodge som ligger i Etoshas nationalpark så var det bara till att slänga in sakerna på rummet, packa i ordning sin kamerautrustning och ge sig ut på en första runda i parken. Idag hade vi inte tillgång till några safaribilar utan vi åkte runt i vår minibuss. Inte det bästa transportmedlet för 8 personer som vill fotografera samtidigt precis. Man fick inte lämna bilen så det blev till att trängas i de små fönsterluckorna. Men det gick bra.  Ryktet gick att det hade skådats lejon på ett visst ställe. Så dagens mål var att ta sig dit och hoppas på att lejonen var kvar.
Det var de, men de låg ganska långt bort så det blev inte de här fantastiska bilderna på lejon som man tänkt sig. Men vi fick se dem i varje fall och de får man ju vara nöjd med. Förutom lejonen så fick vi se både giraffer, gnuer och en massa andra djur.
Efter safarituren blev det en snabb dusch följt av en god middagbuffé.
När vi var mätta och nöjda så var det ett trött men glatt gäng som samlades i ett av rummen för bildvisning av deltagarnas foto för att vi skulle få en känsla för allas olika bildstilar. Sen pratade Roger lite om hans
syn på fotografi och bilder.
Efter samlingen så var vi några tappra som gick ner till vattenhålet för att se om där var några djur. Vi fick se några noshörningar och eventuellt några andra djur. Men eftersom jag nu faktiskt sitter och skriver färdigt det här inlägget på måndag morgon så har jag redan glömt vad vi såg. Jag var ganska slut som människa vid det laget.
Jag somnade gott vid ett på natten efter efter en mycket lång men givande dag. Klockan ställdes på ringning  kl.5.30 så det gällde att skynda sig att sova.
Ja, som sagt, det har tagit många dagar att skriva färdigt det här, men det är så väldigt intensivt så det finns helt enkelt inte tid. Nu måste jag skynda mig för nu åker vi snart ifrån internetuppkopplingen.
Ha det gott och ta hand om varandra.
Kram /Marie
  • maj 13, 2013 - 7:44 e m

Ditte - Fantastiskt! Nu får jag även komma med på Safari och andra upplevelser i Namibia. Vilken tur man kan ha!
    Förstår att du är med om ett otroligt äventyr.
    Kramar och tankar till digReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *