Bordeaux

I fredags eftermiddag klappade jag katten hej då och körde iväg och fiskade upp Pär och en fransk kollega till honom på Cat. Den franska kollegan skulle med samma plan som oss till Paris så vi erbjöd henne skjuts till flygplatsen i Hamburg.

Flygresan gick bra, inga större förseningar varken i Hamburg eller Paris och vi landade i utsatt tid på Bordeaux airport. Efter en halvtimmes bussresa var vi framme vid vårt hotell där Fredrik redan hade checkat in. Nu var klocka redan halv tolv på kvällen så vi skyndade oss ut för att se om vi hittade något ställe som fortfarande serverade mat. Jodå, efter en rask promenad så hamnade vi på ett ställe som kunde tänka sig att servera något ätbart till oss. Inte ofta man sätter sig för att äta middag runt midnatt :)

När vi ätit färdigt så var vi de enda gästerna kvar och personalen började så smått vänta på att få gå hem. Vi hade väl kunnat tänka oss att sitta kvar en stund till eftersom det hade börjat spöregna. Men det var bara att bita ihop och ge sig ut i regnet. Det blev en rask joggingtur tillbaka till hotellet.

Lördag morgon tog vi det lugnt och framåt tiotiden gick vi ut för att hitta något frukostställe. Vi hamnade på ett halvmysigt fik. Men vi blev mätta och det var ju huvudsaken.

Fredriks definition på en bra frukost, croissant och varm choklad.

Mätta och nöjda så promenerade vi runt i centrala Bordeaux några timmar. Tyvärr var inte vädret det bästa, men det kom inga häftiga regnskurar så vi klarade oss ganska bra.

I Houston såg man ofta stora husbilar som hade en jeep eller någon annan bil på släp, men denna kombination har jag nog inte sett förut. Ekipaget tillhör ett resande tivoli som just höll på att packa ihop.

Kom på att jag skulle passa på att prova panoramafunktionen på min iPhone. Den fungerade över förväntan måste jag säga. Så bli inte förvånade om det kommer en massa panoramabilder här framöver :)

Upptagen med att se hur resultatet blev. Koncentration på hög nivå:)

Plötsligt tittade solen fram och det blev riktigt behagligt väder.

Vid ettiden gick vi bort till hotellet där Frediks kompis Bastien jobbar. Han har tre timmars break mitt på dagen så han hade tid att ta lite rast tillsammans med oss.

En riktigt mysig innergård hade Boutiqe Hotel.

Vin på lunchrasten, ja, varför inte?

När vinet var slut så tog Bastien med oss på en rundtur på hotellet. Jisses vilka rum de hade!

Inte undra på att vi tyckte att det var lite väl dyrt att bo där och därför valde ett annat hotell att på på. Men det var riktigt speciellt det där hotellet och någon gång kanske man kan unna sig att bo där en natt. Men inte denna gången.

Efter rundturen på hotellet traskade vi alla fyra bort till en Kinarestaurang och fick i oss lite lunch. Helt ok mat, men lika gott som i Kina är ju svårt att få.

Efter lunchen hade det börjat regna igen, men ändå var gågatan packad med folk. Hur är det inte då en solig dag?

Efter lunchen gick Bastien tillbaka till jobbet och vi andra gick bort till Fnac där Pär äntligen skulle köpa den DVD han så länge tjatat om, nämligen Diner de Cons. Sen blev det en promenad tillbaka till hotellet där jag och Fredrik bara tog det lugnt och Pär förstås jobbade ett par timmar.

På kvällen blev det middag på stan och ett par barbesök innan vi gick tillbaka till hotellet för att avnjuta den omtalade filmen. Eftersom det inte fanns någon dvd-spelare i rummet så kröp vi alla tre upp i dubbelsängen och satt där och tittade på filmen på Pärs laptop, det fungerade alldeles utmärkt. Och jag måste ju hålla med Pär och Fredrik, det är en väldigt rolig film. Bäst behållning har man nog om man förstår lite franska så att man hänger med på deras lek med ord. Men filmen är förstås riktigt rolig även utan franskakunskaper.

Idag söndag klev vi upp kl. 9 , åt frukost på hotellet och gick ut för att hyra cyklar. Mer om det senare.

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

• november 13, 2012 - 5:27 e m

Ditte - Jätteroligt med en tur till Bordeaux! Jag är glad att jag också får följa med. Underbara bilder!
    Kul med städer! Har återupptagit lite av det forna Pekinglivet och trivs med det. Förstås! Men nu blir det bara 10 dagar. KOmmer tillbaka!
    Kramar!ReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *