Fågelön

Idag lördag blev det inte heller någon tur till Punta Norte och späckhuggarna. Det har regnat 50 mm på vägen dit så vägen är avstängd. Detta är väldigt ovanligt. Frank som är vår guide har varit här över 50 gånger under 25 år och bara varit med om att vägen varit stängd under två dagar på hela den tiden. Normalt regnar det väldigt lite här. Men nu är det extremväder och vi såg bilder från staden vi landade i för en dryg vecka sedan. Den är helt under vatten och lera igen. En del av vägen där vi körde för att komma till Puerto Pyramides är borta. Så vi har haft tur i oturen. Vi skulle kunna sitta fast nere i söder och inte kunnat komma hit alls. Men det är lite frustrerande att en dag som denna då solen skiner från en blå himmel att inte kunna ta sig till stranden med späckhuggare. Men eventuellt ska vi hyra en annan bil i morgon som förhoppningsvis kan ta oss till stranden om bara vägen är öppnad igen. Med vår buss blir det nog svårt.

Men dagens blogginlägg tänkte jag skulle visa lite bilder från vår utflykt till Fågelön som ligger precis utanför Puerto Deseado där vi startade vår vistelse i Argentina.

Eftersom vi ville fotografera pingviner i solnedgång så tog vi det lugnt på förmiddagen och gav oss ut till ön på eftermiddagen.

På våg ut till ön tog vi en omväg runt några andra öar, med klippor fulla med fåglar och sjölejon.

De två första bilderna är på rödfotad Skarv, men de andra två vet jag inte. Som ni vet är fåglar inte mitt ämne.

Vidare till nästa ö för att kolla in lite sjölejon. Som tur var var det lugnt vatten så det gungade inte så mycket när vi stod i gummibåten och fotade.

Kärlek hos sjölejonen

Jag tänker inte prata med dig något mer.

Skönt med en egen liten klipphylla.

Pingviner i förgrunden och Puerto Deseado i bakgrunden.

Dags att gå hem.

En liten ö med många pingviner.

På väg hem.

Plötsligt drog molnen in över ön.

Himlen öppnade sig en liten stund och sen hade vi en fantastisk regnbåge framför oss.

Skatten verkar ligga i Hans ryggsäck.

Två hela regnbågar. Detta har jag aldrig sett förut.

Efter regnet så kom det fina ljuset. Och vi väntade in solnedgången.

Lite småprat vänner emellan.

Vi fick en kort stund med gyllene ljus.

Sen blev det lite solnedgång till slut. Men jag kände att jag inte riktigt behärskade solnedgångsbilder med pingviner inblandade så jag vände mig åt andra hållet och fotograferade istället.

Men några bilder tog jag ändå på solnedgången bara för att jag ändå var där. Och jag fick faktiskt till det på några få bilder.

Natt i pingvinland.

Dags att gå hem nu va? Det är sent.

Det var en fin eftermiddag på fågelön. Helt fantastiskt att gå omkring på en ö full med pingviner.

Detta var sista kvällen i Puerto Deseado. Egentligen var det tänkt att vi skulle stanna ett par nätter till. Men eftersom de varnade för kraftigt regn igen så var vi tvungna att lämna detta ställe och köra norrut annars skulle det vara stor risk för att vi skulle bli fast där nere och det ville vi ju absolut inte riskera. Och tur var det ju att vi åkte. För dagen efter vi gjorde vår resa så var vägen stängd igen.

Ha det gott och ta väl hand om varandra.

Kram/Marie

• april 10, 2017 - 9:43 f m

Lena - Fantastiska bilder Marie!!ReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *