Besök i Kiel

Några dagar efter att vi kommit tillbaka från Dresden så anlände Jan, Lisa och Ruben med tåget hit till Kiel. Jan och Lisa drog vidare till Prag redan nästa dag, medan farfar Ruben stannade hos oss.

Det visade sig att svärfar var en riktig sjusovare så förmiddagarna här var ganska lugna, medan vi på eftermiddagarna gjorde lite utflykter. Vi hann bland annat med att se slussarna i Ostseekanal, Noaks Ark vid Holtenau, kolla in kyrkan i stan, äta glass inne i Karstad och promenera nere längs Kielline.

När vi kom ner till hamnen i Holtenau så såg vi detta gigantiska bygge. Det har inte funnits där förut. Ruben sa lite skämtsamt att det är Noaks ark som ligger där. Och det var det faktiskt. En flytande utställning med flera bibelberättelser och en restaurang. Tyvärr var inträdet ganska dyrt så vi avstod från att gå in.

Ett ganska imponerande bygge.

Medan jag tränade tennis med mitt lag på fredag kväll så var Pär och Ruben på en orgelkonsert i stora kyrkan inne i stan. Måste nog erkänna att jag inte alls var ledsen över att inte kunna följa med.

På söndagen hade vi köpt biljetter till operan och Kiels filharmoniska orkester. Nej, det var inte jag som propsade på det :) Men nu föll det sig så olyckligt att det var några vänner som var en person kort i en mixdubbelmatch som skulle spelas. Så då var ju jag tvungen att ställa upp. Himla otur att det krockade med operan :)

På eftermiddagen tog vi en tur till Botaniska trädgården där det faktiskt fortfarande blommar en och annan blomma.

Pappa och son strosar runt bland växterna.

Hösten har börjat visa sig.

När jag var på workshopen i Kivik så snappade jag upp ett tips från Ulrika där hon berättade att hon ofta tog bilder genom att vrida på zoomen under exponeringen. Jag kom att tänka på detta när vi gick bland träden i Botaniska och tänkte att jag skulle prova.

zoomcollage

Nog blir det annorlunda och lite häftigt. Men inte riktigt en stil som passar mig. Jag gillar när man ser vad bilden föreställer.

På söndag kväll kom Lisa och Jan tillbaka från Prag. De var väldigt nöjda med sin resa. Jag tror att vi får ta och åka till Prag snart.

På måndag morgon åkte jag och Jan iväg och kollade in slussarna medan de andra två slappade här hemma. Sen blev det lite shopping men Jan och Lisa innan det var dags för Dalslandsgästerna att hoppa på Stenafärjan och åka tillbaka hem.

Tack för besöket kära ni. Det är alltid trevligt med besök, även fast kanske inte Kiel är den mest spännande staden att visa upp.

I början av september var jag ute och promenerade i vår lilla skog/park som vi bor granne med. Jag gillar verkligen det stället. Många branta backar, många stora maffiga träd och alltid ordning och reda i denna skog :) Inte som i Svarttjärnsskogarna precis där man ofta får kliva över massa ris ;)

Tysk ordning och reda råder även inne i skogen.

Branta backar finns det gott om. De suger ordentligt i benen om man får för sig att vara ute och jogga här.

Jag tror nog att det snart kan vara dags att ta en ny promenad med kameran i skogen för att se hur långt hösten kommit nu.

Annars fortsätter jag att njuta av att få uppmärksamhet på Instagram. Idag möttes jag två gånger av att mina bilder blivit utvald som dagens bild. Ja jag vet att alla ni som kommit en bit längre än mig i fotografins värld inte tycker att detta betyder ett dyft. Men för mig gör det gott för självförtroendet. Så jag kommer fortsätta att vara stolt och glad ett tag till :)

Ha det gott och ta väl hand om varandra.

Kram /Marie

Your email is never published or shared. Required fields are marked *