Så mycket har hänt och inget har skrivits

Ja, det har verkligen hänt en massa saker sedan jag skrev här sist. Det är riktigt tråkigt tycker jag att jag inte har uppdaterat på så långe. Jag har ju redan glömt massor av det vi gjort de senaste månaderna. Hur ska jag då komma ihåg det om ett år? Nej, bloggen måste uppdateras så att jag kan få hjälp att komma ihåg.

Mitt senaste inlägg var ifrån när Pär och hans kollegor sprang ett lopp i mars, så det var ett tag sedan. Som säkert alla vet så har vi under tiden hunnit flytta hem till Sverige igen. Men jag tror att jag får försöka ta en sak i taget och lägga in några snabbinlägg med lite av vad som hänt på vägen.

Samma helg som jag fyllde år var vi bjudna till Pärs kollega Ulrich och hans fru Marga. De bodde i Beijing samtidigt som oss och är nu tillbaka i sin hemstad, Dessau.

Vi tog bilen och körde till Potsdam på fredag eftermiddag. Potsdam visade sig vara en väldigt trevlig stad. Tyvärr regnade det när vi kom dit så vi smet snabbt in på en bar för att ta något att drick innan vi gick till vårt reserverade bord på en restaurang som vår goa vän Linda hade rekommenderat.

_MG_6325

_MG_6332

_MG_6327

_MG_6336

Lite nattfotografering efter regnet.

_MG_6344

Efter en riklig frukost på vårt hotell så körde vi på lördag morgon till Dessau och Ulrich och Marga. Vi blev serverade en utsökt lunch och sedan gav vi oss alla fyra ut på en lång cykeltur. Ett stopp på vägen var Bauhaus där vi fick en guidad visning. Jag orkade inte lyssna många minuter på vad guiden sa eftersom han bara babblade på på tyska. Men jag orkade verkligen med att lyssna på hur han sa allting. Det var en fröjd att se och höra honom. Han var verkligen engagerad och verkade brinna för sitt jobb. En väldigt bra guide helt enkelt. Om Bauhaus kan ni förstås läsa på nätet. Men här kommer ett litet utdrag från https://www.bauhaus-dessau.de  ”The Bauhaus has a special role to play in the history of 20th century culture, architecture, design, art and new media. As a School of Design, the Bauhaus revolutionised artistic and architectural thinking and production worldwide, and is considered a headstone of the Modern age, which may be visited in Dessau until nowadays.”

_MG_6389

Vilken helt underbar person!

_MG_6353

Om man tyckte att man hade lite väl mycket pengar i plånboken så gick det lätt att få det problemet avhjälpt här.

_MG_6355

Allting, ner till minsta detalj är planerat och byggt med en tanke bakom. Det var väl inte så mycket som tilltalade mig. Men den här belysningen gillade jag.

_MG_6402

En lite annorlunda fasad.

När vi hade klarat av de guidade turerna så cyklade vi vidare ner till Elbe och åt lite god fika.

_MG_6465

Floden Elbe

Efter fikan var vi redo att cykla tillbaka. Det var ganska långt, men fina omgivningar så det var en trevlig cykeltur. Väl tillbaka i huset så passade jag på att träna lite med mitt makroobjektiv :)

_MG_6498

_MG_6527

En god middag serverades i det här fina lilla huset.

_MG_6540

Nästa morgon började vi med att inspektera Ulrich lilla dyrgrip.

Efter frukost så körde vi till The Garden Kingdom of Dessau-Wörlitz, Unesco World Heritage , en otroligt vacker park som man kunde spendera många timmar i.

_MG_6621

Ett så kallat ”point of view” Ett litet hål i grenverketdär man kunde kika in och där inne var det liksom en tunnel genom andra träd och blicken hamnade till slut i vattnet långt bort. Det fanns flera sådana här titthål i parken.

_MG_6561 _MG_6569 _MG_6581 _MG_6585 _MG_6626 _MG_6641

Efter flera timmar i parken och en lunch tillsammans så satte vi oss i bilen och åkte tillbaka till Kiel. Vielen Dank Ulrich und Margaret für ein sehr schönes Wochenende.

Japp, det var ett steg på vägen i mitt dokumenterande. Det blir inte så ingående inlägg. Men en liten blänkare som hjälper en att komma ihåg i varje fall.

Ha det gott och ta väl hand om varandra.

Kram /Marie

Your email is never published or shared. Required fields are marked *