Kodiak dag 5

Ja, idag fick jag stå mitt kast när jag sa att jag kunde köra till skogen tidigt på morgonen. Vi var fem trötta personer som satte oss i bilen och åkte till skogen. Där blåste det riktigt duktigt. Vi gick ut och tittade på havet där jag, Ann och Niclas satt och åt lunch i t-shirt häromdagen. Nu kunde man knappt stå rakt där.

Men det blev lite bättre när man väl kom in i skogen ordentligt. Så då spred vi oss och började fotografera. Det var svårt. Man ser så himla mycket fint, men det är alltid något i vägen eller så var det för mycket ljus himmel som gjorde det omöjligt. Men några bilder kanske jag fick till.

_MG_0388 _MG_0389 _MG_0391 _MG_0397 _MG_0400 _MG_0404 _MG_0405 _MG_0408

_MG_0409

Vet inte om jag har rätt, men det här såg ut att vara ett ställe där man kan tänka sig att det legat några björnar. Kanske där de vilar middag.

_MG_0416 _MG_0427 _MG_0432 _MG_0434 _MG_0439 _MG_0446

Efter två timmar åkte vi till Best western och åt frukost. Efter att ha känt hur det blåste ute vid havet så tänkte jag att det inte skulle finnas någon chans att flyga. Men Christopher fick andra besked. Det skulle kanske gå att flyga på eftermiddagen. Vi skulle få besked kl 13.30 och då skulle vi vara helt färdiga för att ge oss iväg. Så det var bara till att packa ihop sina saker igen och bära upp allting till pojkarnas rum. Sen åkte jag och Christopher till flygplatsen för att lämna tillbaka hyrbilen. Sen var det bara till att vänta. Vi hade bara tillgång till grabbarnas rum så det var lite trångt. Men där satt vi och väntade och väntade och väntade. Det senaste beskedet Christopher fått var att vi kanske skulle kunna flyga idag. Men vi kunde bara använda ett flygplan vilket innebar att man inte kunde landa på samma ställe efter båda vändorna eftersom det under den tiden det skulle ta att åka tillbaka och hämta resten av gänget så skulle tidvattnet vara för lågt för sjöplanet så andra gången skulle det landa på en älv 8 kilometer bort från det ställe där de första skulle landa och som skulle fungera som vår camp. Det innebar att Christopher och två deltagare skulle åka i första vändan och ta med sig alla grejer vi skulle ha i campen. De tre personerna skulle sedan bära upp all packning och utrustning från stranden till campplatsen, bygga upp kampen och sedan sätta upp ett elstängsel. När de var färdiga skulle de sedan gå 8 kilometer för att komma dit vi skulle ha landat med deras fotoutrustning. Sedan skulle vi alla gå 4 kilometer tillbaka och fotografera björnarna och sedan fortsätta de 4 kilometrarna till campen. Jaja, det lät ju som en plan, men jag trodde inte på den då jag tyckte det blåste för mycket.

_MG_0448

Efter ett sista kanske så bestämdes att de som skulle åka med första planet skulle åka ner till planen för att vara beredda. Jag följde med för att sedan köra tillbaka Christopher hyrbil till biluthyrningen. Vi hann inte mer än att komma ur bilen förrän vi hörde att nya beskedet var NO GO. Jaha, det var bara till att packa ur tandborsten ur väskan och åka tillbaka till motellet.

När alla kommit tillbaka stack vi ut och åt tillsammans. Under middagen beslöt vi att vi skulle åka ut till ett ställe för att se om man kunde fotografera sjölejonen som brukar ligga på en ”brygga” som man ser från ön som ligger alldeles bredvid fastlandet. Men när vi kom ut dit och gick ut på bryggorna för att komma lite närmre så blåste det helt galet mycket. Jag hade absolut ingen lust att fotografera sjölejon och så kände de andra också. Så det blev för en gång skull en tidig kväll hem till motellet och imorgon är det ingen morgonutflykt bestämd så då tänker jag nog försöka sova lite längre än till 6.00.

Det är sagt att vi ska flyga imorgon kl 12. Och då med två plan som går samtidigt till samma plats. Vi får se hur den planen håller. Men nu har jag ändå lite större hopp om att det faktiskt kan hända.

Ha det gott och ta väl hand om varandra.

Kram /Marie

Your email is never published or shared. Required fields are marked *