Dresden

Först en liten komplettering till mitt förra inlägg. Om det är någon som mot förmodan vill följa mitt nya instagramkonto så hittar ni mig under ”imagesbymarie”, Men jag kan inte garantera att ni får se så många nya bilder än på ett tag. Det blir nog att jag lägger upp några av mina ”gamla” tills jag anser mig ha tagit några nya bilder som är värda att visas. Mitt gamla konto där man får stå ut med bilder från min vardag och därmed alltså riskera att mötas av en och annan katt och diverse tennisbanor hittar ni under ”texasleander” .

————

Nu till det som jag egentligen skulle blogga om, vår Dresdenresa.

För två veckor sedan tog vi tåget till Dresden. Att det blev just Dresden berodde på att det var där det fanns ett ledigt hotellrum som man kunde betala med mina SAS-poäng under den helgen vi ville åka. Jag har just upptäckt att det är ett utmärkt sätt att spendera sina poäng på. Att köpa flygbiljetter är ju inte så fördelaktigt eftersom man ändå får betala massor av pengar för skatter och flygplatsavgifter utöver poängen. Så det känns som att hyra hotellnätter ger mest valuta för poängen.

Tågresan gick utan problem och vi anlände i god ordning till vårt hotell på fredag kväll.

Vi bara slängde in grejerna på rummet och gick iväg för att få i oss lite mat någonstans. Det blev Kinamat. Det var helt ok, men fortfarande har jag inte hittat något ställe utanför Kina som lever upp till mina förväntningar på Kinamat. Ibland kan jag bara få ett sådant sug efter viss mat jag åt i Beijing. Men det är kanske tur att man inte vet vad man stoppar i sig och hur råvarorna hanterats innan de kommer på bordet. Men under de två åren jag bodde i Beijing så var jag inte magsjuk en enda gång.

Sen hamnade vi på ett annorlunda ställe där vi drack te och choklad. Det var pryttlar precis överallt och på väggarna hängde tavlor som de säkert fått till skänks av någon, de spretade verkligen åt alla håll och inte var de speciellt fina. Jag skulle inte vilja vara den som ska städa på det stället.

collage

Sen blev det en drink i hotellbaren innan vi avslutade denna dag.

Lördagen började vi med ett snabbt dopp i poolen så att vi vaknade ordentligt och efter en go hotellfrukost var vi sedan redo för att göra stan.

Ett av målen för dagen var förstås att se Frauenkirche. Frauenkirche byggdes mellan 1726 och 1743 efter ritningar av George Bähr. Under andra världskriget totalförstördes kyrkan av bombningarna. Det beslutades att kyrkan inte skulle byggas upp igen utan ruinen skulle stå orörd kvar som ett minne av hur det såg ut efter bombningarna. Men efter Tysklands enande 1990 så beslutades om en återuppbyggnad. Kyrkan har byggts upp genom att gå igenom sten för sten i den gamla ruinen. Återuppbyggnaden kostade 1.4 miljarder kronor.  Ni som kan läsa tyska kan läsa mer här.

Vi tog en lång promenad och såg en massa fina byggnader. De såg alla gamla ut, men vad jag förstår så var de flesta sönderbombade under kriget och har sedan återuppbyggts till ursprungligt utseende. Det skulle vara något för Kiel att ta efter. Här slängde de bara upp en massa fyrkantiga tråkiga lådor.

Det blev förstås en del foton knäppta under dagen. Men sedan gick vi också ut på kvällen och då passade jag på att träna på mina nyvunna kunskaper med stativfotografering. Egentligen tycker jag att det är lite pinsamt att ge mig ut på stan bland folk och sätta upp kameran på ett stativ och börja fotografera. Det känns liksom som om man med det säger att här kommer jag, jag är fotograf och jag vet exakt vad jag sysslar med. Vilket är väldigt fel. Men eftersom jag absolut inte var ensam om att traska runt på stan med stativ så kändes det inte fullt så pinsamt. Här kommer lite bilder från dagen och kvällen.

Frauenkirche vid dagsljus

Frauenkirche i kvällsljus.

Baksidan av Frauenkirche.

En trevlig liten gränd i dagsljus.

Samma gränd i kvällsmörkret.

Hofkirche – Kathedrale Sanctissimae Trinitatis

Samma kyrka igen.

Finansministeriet för Sachsen.

Samma ministerie kvällstid.

Vårt hotell på dagen.

Hotellet på kvällen. Här förvånas jag än en gång av fenomenet att folk bara försvinner från bilden när de rör på sig i mörkret. Precis när jag började ta den här bilden steg en farbror ut genom dörren på hotellet. Han gick under hela exponeringen rakt emot mig och vek sedan av till höger i bild vid buskarna. Ändå ser man inte skymten av honom på bilden. Märkligt tycker jag.

Ytterligare ett ljusfenomen. Här anar man i varje fall mannens fötter under ljuslågorna även fast de är  ganska svagt.

Visst blir allt lite finare på kvällen? Men det kräver att man släpar med sig ett stativ och det orkar man ju inte göra jämnt.

Gatumusikanter har man ju sett lite överallt i världen. Oftast tillsammans med en gitarr. Den här snubben nöjde sig dock inte med mindre än en flygel.

Gamla stan sett från andra sidan Elbe.

När vi gick förbi en av kyrkorna i stan så höll ett bröllopspar med sällskap på att fotograferas. Lägg märke till mannen längst upp till vänster i bild.

Jag känner mig ofta osäker på vad jag ska ha på mig vid olika tillfällen. Men att ta jeans på sig på ett bröllop skulle ju till och med jag förstå att det skulle vara fel.

På vår promenad genom stan hamnade vi mitt i en höstmarknad. Marknaderna i Tyskland påminner inte på något sätt marknaderna i Sverige. Här ligger nästan all fokus på mat och dryck. Det är ytterst få stånd som säljer grejer. Men det var faktiskt ett stånd som sålde grejer där vi köpte vår första julklapp för i år. Det måste vara rekord för mig att köpa julklapp redan i september.

Öl, surkål och korv. Vad behövs mer?

Många ölförsäljare finns det på en tysk marknad.

Klart man kan bli lite trött när man är på marknad.

Medelåldern på denna marknad var ganska hög. Det var inte många ungomar man såg precis.

En av de yngre på torget denna eftermiddag. Vi hade fantastiskt tur med vädret. Strålande sol och varmt och skönt under hela lördagen. I Kiel regnade det fick jag rapport om.

Det var inte bara marknadsbesökarna som hade några år på nacken.

Vi var faktiskt lite kulturella också under lördagen och gick in på ett museum. Det var matematikmuseet som fick den äran att besökas av oss. Vet inte riktigt vad jag väntat mig, men inte var det som vi fick se. Det var en utställning av en massa fina gamla mätinstrument, mestadels för att mäta avstånd, bestämma tiden och bestämma stjärnors position.

Visst är det imponerande att de byggde denna redan 1563?

På söndagen gick vi ytterligare en promenad i stan. Vi är ganska bra på att gå när vi är på nya ställen :) Vi gick tillbaka till platsen vid Frauenkirche för att titta på folksamlingen som skulle lyssna på Angela Merkel. När vi först kom dit så var det ganska lugnt.

Ganska folktomt ännu, men några entusiaster har redan bokat sittplats.

Vi gick en runda till i stan innan det började dra ihop sig för Merkel att kliva upp på scenen. När vi sedan kom tillbaka så var det fullt på platsen. Lite konstigt var det när de presenterade alla som ni ser stå uppe på scen. De spelade jättehög musik under hela presentationen. Så det jubel som jag förväntade mig när Angela klev upp på scenen uteblev helt. Det kanske var något jubel men det hördes inte över den höga musiken. Konstigt välkomnande av sin hedersgäst tycker jag.

När väl Angela hade kommit upp på scenen kände jag och Pär att vi sett tillräckligt. Vi var ju inte intresserade av Angela egentligen utan mer av att se folksamlingen och stämningen så här veckan före valet.

Vi gick tillbaka till hotellet, hämtade vårt bagage och tog spårvagnen till tågstationen där vi hoppade på tåget som skulle ta oss tillbaka mot Kiel.

Dresden levde upp till våra förväntningar. Det var en väldigt fin stad. Kanske lite mer turister än vad vi tänkt oss. Att det var så fint väder gjorde ju inte det hela sämre precis.

Ha det gott och ta väl hand om varandra.

Kram / Marie

• oktober 1, 2013 - 8:41 f m

Ewa - Marie – vilka fina bilder och vad kul det är att läsa om era tyska äventyr! Blir riktigt sugen på att åka till Dresden.ReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *