Namibia dag 7 del 2, N/A’AN KU SÊ FOUNDATION

Nu blir det många bilder igen. Sorry för det.

Så var det då dags att lämna Sossusvlei lodge och åka den korta biten bort till startbanan där vårt transportmedel stod och väntade på oss.

Eftersom vi nu skulle landa på flygplatsen inne i huvudstaden Windhoek så var det noga att allt gick rätt till, så vår guide/pilot delade ut flygbiljetter till oss. Dessa flygbiljetter var utställda för alla etapper vi redan flugit, så det var ju lite lustigt att man fick dem på den sista flygetappen. Men det är väl viktigt med ordning och reda när man landar på en ”riktig” flygplats kan jag tänka.

Under denna flygresan upptäckte vi att vi kunde fälla våra stolar bakåt. Jag som satt så till att jag inte hade någon stol precis bakom mig kunde fälla ner min stol helt till liggande. Jag fällde ner ryggstödet en bra bit och låg och halvsov hela resan. Utan att veta att vi gick ner för landning i Windhoek så flög vi över en bergskam och vi hamnade i en av de värsta luftgropar jag varit med om och jag lyftes liggandes ca en halv meter upp i luften. Tur att jag hade säkerhetsbältet på mig. Pilot bara vände sig om och tittade på oss och flinade. Han var säkert väldigt medveten om att luftgropen skulle komma men förvarnade oss inte :)

Anna och Roger passar på att blunda några minuter. Det gäller att ta vara på de få stunderna med vila man har chans att få.

När vi landat på Windhoeks flygplats så steg vi ur planet och fick traska en bit över landningsområdet för att komma in till terminalen. Framme vid terminalen stod det ett helt gäng svarta bilar och där var flera säkerhetsvakter. Jag trodde att det var vår välkomstkommite som stod och väntade. Men det var tydligen någon viktig minister som skulle komma :) Inne i terminalen tog vi adjö av vår trevliga och duktiga guide/pilot och blev hämtade av en kille från N/a’an ku sê där vi skulle tillbringa ett intensivt dygn. N/a’an ku sê Foundation är bl.a en vild animal rescue parc där de tar hand om vilda djur som av olika anledningar inte kan klara sig själva. Det tog inte så lång tid att köra ifrån flygplatsen fram till gaten på parken, men väl inne i parken körde vi ganska länge så man förstår att att det är ett väldigt stort område de har.

Snart framme.

När vi till slut var framme vid lodgen så var det med stor förvåning vi såg oss omkring. Det var så fint och alla var så välkomnande och trevliga. Vi fick några minuter på oss att gå till våra rum innan vi skulle ut och titta på djur.

Mitt lilla krypin såg väl inte så märkvärdigt ut vid första anblicken. Men när man öppnade dörren blev man verkligen helt ställd. Det var så fint.

Mitt hus sett framifrån.

Grannhuset, som såg likadant ut som mitt, sett ifrån baksidan.

Mitt badrum, sett ifrån sängen.

Min säng sett ifrån duschen.

Man kunde inte klaga på utsikten när man stod i duschen precis.

Inte heller ifrån sängen var utsikten så dålig.

Utanför huvudbyggnaden låg poolen riktigt fint belägen.

Men nu var det ju inte meningen att man skulle njuta av sitt fina rum utan vi skulle iväg för att träffa leoparder. Vi hoppapde upp i jeepen och drog iväg för att träffa syskonleoparderna som varit i parken sedan de var små. Dessa små kramdjur kunde man inte gå in till. Och det var det ingen tvekan om. De gjorde ganska klart för oss att de inte ville se några besökare inne hos sig. Så vi var glada att det var ett ordentligt staket emmellan oss och djuren.

Den här godingen kom fram till oss, sedan vände han tillbaka och doppade svansen i vattnet för att sedan gå tillbaka till oss. Detta upprepade han flera gånger.

Lite hästkött smakar alltid gott.

Vi blev varnade flera gånger att akta oss för staketet eftersom det var ström i det. Men en i gänget lyckades ändå lägga näsan på den nedre tråden. Det var inte helt behagligt enligt utsago :)

När vi var färdiga med leoparderna så hoppade vi in i jeepen igen för att åka vidare till ökenlon.

På vägen stötte vi på denna fina bebisen.

Sen var det alltså dags för ett besök hos ökenlon. Det visade sig att det inte var helt lätt att fånga dessa djur på bild. De kom gärna fram och hälsade på oss, men lika snabbt som de kommit fram till en lika snabbt var de borta igen.

Bäst att passa på att klappa medan man har chansen.

När en av dessa snabba djur låg stilla så gällde det att passa på att fotografera. Det var ingen lång stund den låg där precis.

Elisabeths kameraväska var väldigt intressant att smaka på. När hon försökte knuffa bort djuret började han morra åt henne. Det slutade med att djurskötaren fick komma och ta i med hårdhandskarna för att busen skulle släppa taget.

Ytterligare ett djurbesök var det meningen att vi skulle hinna med innan det blev allt för mörkt. På väg till lejonen tog jag landskapsbilden nedan. Jag tog den för att jag tyckte att det var fina färger och trevligt ljus. När jag sen hemma i hemmets lugna vrå satt och redigerade bilden så beskar jag den först ganska hårt i nederkant men bestämde mig sedan för att se hur det blev om jag beskar den lite annorlunda. När jag tog med mer i underkant upptäckte jag plötsligt något som jag absolut inte var medveten om vid fototillfället. Ser ni vad jag menar?

Ett litet vårtsvin ville vara med på bild :)

Nästa besök var alltså hos lejonen. Och de var inte särskilt vänligt sinnade precis. De morrade mycket högt åt oss och gjorde många utfall mot oss. Jag var väldigt glad över staketet som skiljde oss åt. Men visst är de söta.

Ville du något eller?

Den här tjejen ser precis ut som Pisen brukar göra när någon stressar henne i trappan.

När det blivit för mörkt för att fotografera lejon så åkte vi tillbaka till lodgen där en god middag väntade oss i denna underbara matsal.

Efter middagen utnyttjade de flesta av oss möjligheten till internet. Det blev lite facebook och emailläsande blandat med lite bildredigering. Under tiden vi satt och grejade med vårt så hade Roger en liten enskild pratstund med oss alla. Sen var klockan som vanligt ganska mycket innan det var dags att gå och lägga sig. Helt otroligt att detta skulle bli den sista natten i Namibia. Det kändes ganska overkligt att vi skulle åka hem nästa dag. Det stod jun en hel del på programmet även nästa dag. Och klockan, ja den stod väl på rigning kl 5.00 som vanligt :)

Ha det gott och väl hand om varandra.

Kram/Marie

• juni 9, 2013 - 11:42 e m

Anders Rosın on Facebook - Fina katter och en stylish hütte!ReplyCancel

• juni 10, 2013 - 9:44 f m

Ewa - Som vanligt helt makalosa bilder. Det ar sa kul att fa folja med pa resan :)ReplyCancel

• juni 11, 2013 - 8:16 e m

Ditte - Fantastiskt! Jag har inte ord tillräckligt…och då är det illa…
    Men vilken upplevelse och så otroligt härliga foton tagna av en jätteduktig fotograf. Kanske ditt nya jobb?
    Jag har läst och tittat på foton om och om igen och nu känns det en aning som om jag också var med på resan. Men bara en aning…
    Tusen tack för att du delar med dig!
    Många kramar!ReplyCancel

• juni 11, 2013 - 9:57 e m

Marie - Tack snälla ni för era snälla kommentarer, det värmer. Håller just nu på med att försöka få ihop ett gepardinlägg, inte helt lätt att välja bilder. De är ju så söta:)
    Kram /MarieReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *