Cykeltur och stranden

Idag började vardagen på riktigt för mig här i Kiel igen. Jag har varit på tyskalektion. Det märks att man inte praktiserat någon tyska på hela sommaren. Många ord som inte fanns där längre. Jag tycker ju att det är riktigt kul att åka iväg på tyskalektionerne nu när man har kommit en liten bit på väg och man kan sitta och prata med min väldigt trevliga lärare på ett mer avslappnat sätt. Tyvärr så meddelade hon idag att hon skulle sluta att jobba för det företaget som Catepillar anlitar. Hon hade fått en fasst anställning på universitetet istället. Toppen för henne, jag förstår verkligen att hon väljer det, men riktigt tråkigt för mig som kommer att sakna henne som lärare.

Vad det gäller tennisen så är jag inte igång ännu. Jag har haft riktigt ont i armen hela sommaren fast jag inte spelat någon tennis överhuvudtaget. Såå trist att det inte blir bättre när jag vilar. I torsdags var jag tillbaka till läkaren. Han tömde mig på lite blod för att se om jag hade mycket inflammation i kroppen i övrigt (tror jag) och sedan gav han mig en ny spruta i armbågen, den fjärde i ordningen med ett fjärde innehåll. Det måste ha varit ordentligt krut i den, för nästa dag var all smärta försvunnen och är det fortfarande. Men jag lovade ju honom att inte spela tennis så det har jag inte gjort. Jag vet ju med mig att de där sprutorna inte är några mirakel på riktigt utan att smärtan gärna kommer tillbaka efter ett tag. Men just nu njuter jag av att kunna sova, lyfta ett vattenglas och bortsa tänderna utan att ha ont. Men om han säger i morgon när jag ska på återbesök att jag kan spela så kan ni vara säkra på att jag finns på banan i morgon.

Vädret här i Kiel har varit fantastiskt sen vi kom tillbaka. Lördagen och söndagen bjöd på strålande sol och mer än 30 grader i skuggan. Både fredag kväll och lördag kväll gick vi ner till Seebar och tog oss en drink i kvällsvärmen. Och vi har suttit en massa på vår balkong. Det har inte blivit så mycket av med det innan. När vi flyttade hit för ett år sedan regnade det ju i stort sett hela augusti och sen var det inte så många sköna kvällar kvar. I vår har det inte heller bjudits på speciellt många goa kvällar. Men nu har vi alltså passat på. Jag är verkligen tacksam att vi har en stot balkong att sitta på nu när vi inte har tillgång till någon trädgård.

I går söndag gick vi upp tidigt och tog första färjan över Förde för att besöka en strand och sedan cykla hem.

Reventlou, vår brygga som ligger ca 3 minuters cykelväg hemifrån.

Måste vara några av Kiels bäst belägna arbetsplatser. Regeringsbyggnaden och polisstationen.

Som vanligt var det mycket trafik på vattnet.

Efter en halvtimmes båtfärd var vi över på andra sidan och kunde kliva av med våra cyklar i Möltenort. Vi tog oss bort till stranden och hyrde oss en Strandkorbe. Det blev totalt 8 euro för några timmar på stranden. Vi har allt det bra i Sverige som har fritt tillträde.

Efter att vi hittat vår standkorg och installerat oss så gick vi bort till Strandpavillion och köpte oss en go frukost.

Mätta och nöjda kunde vi sedan slappa i vår korg och se hur stranden väldigt snabbt fylldes av folk. Men trots att det var en liten strand och en massa folk så kändes det helt ok att sitta där, det kändes ganska privat och bra att sitta i sitt eget lilla krypin.

Har man nu för en gång skull tagit sig till stranden och det är över 30 grader i luften så måste man ju bada, eller hur? Visserligen var det bara 18 grader i vattnet, (uppgifterna ändrades till 19.5 innan vi gick hem), men det var helt klart badbart. Och eftersom det är vissa som inte tror mig när jag säger att jag badat så kommer här bildbevis. Att samsas med stora kontainerfartyg får man räkna med :)

Det var en stort sett vindstilla förmiddag, men trots det såg man massor av segelbåtar ute.

Tanken jag hade när jag tyckte att vi skulle kliva av i Möltenort och inte i Laboe var att då hade vi ju inte så långt att cykla hem sen. Men den tanken hade inte Pär visade det sig. Han såg ut en jättefiffig väg hem. Visserligen en liten omväg, men inte mycket. Så vi började att cykla åt fel håll i mitt tycke för att komma hem igen. När vi kom till den av Pär utsedda vägen så visade det sig vara något militärt område så det var inte att tänka på att ta den vägen. Vi fick fortsätta till Laboe innan vi kunde ta oss bort ifrån kusten. Sen gick inte de andra vägarna riktigt som Pär hade tänkt sig så det hela slutade med en cykletur på 28 kilometer i över 30 graders värme. en omväg på kanske 15 kilometer mot den vägen jag hade tänkt mig. Jag var lite rädd för att mina axlar skulle bli helt sönderbrända eftersom jag cyklade i linne. Men det gick bra som tur var. När vi kom hem blev det till att ta en dusch, svetten rann ordentligt. Sen slocknade jag och pisen av värmeslag medan Pär satt och jobbade en stund.  Kvällen avslutade vi med middag på balkongen. En riktigt go helg med andra ord.

Idag kommer Fredrik hit och stannar på obestämd tid. Vi får försöka att hitta lite aktiviteter att sysselsätta honom med. Kanske en tyskakurs?

Ha det gott och ta hand om varandra.

Kram /Marie

• augusti 20, 2012 - 4:47 e m
  • augusti 23, 2012 - 12:59 e m

Ditte - Dessa ”strandkorgar” gillar jag. Lite komfort är alltid behagligt på en sandstrand. (Jag har kommit över åldern då jag gillade att ligga i sanden. )
    Och dagen visade sig bli rena friskvården för er med extra turer i form av omvägar….
    Tur att du inte brände dig!
    Kram!
    Här regnar det idag och är + 16.ReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *